Pumpagnocchi – så himlans enkelt

Standard

Det här är nog den enklaste pasta jag gjort. Förutom att det är dödes tråkigt att rulla ihop de små bollarna då. Men jag kan tänka mig att om det skulle vara så att en hade barn så hade de små flinka fingrarna gjort det perfekt. Och haft roligt också. Jag ska definitivt låta mina eventuella framtida ungar arbeta i köket.

I alla fall så börjar jag med att göra pumpapuré. Den ska vara sval när pastan görs så det är bara att häva in den i ugnen tidigare på dagen så har man det gjort.

Ingredienser för 3 personer om det bara är pasta som serveras:

5 dl mosad Hokkaidopumpa (ca 800 g)

50-100 g potatismjöl

50 g semolinagryn

Salt, vitpeppar och muskot

Parmesanost

Vatten att koka pastan i

Värm ugnen på 175 grader. Skär toppen av pumpan och gröp ur kärnorna. Lägg på toppen igen och sätt in pumpan i ugnen på en plåt med bakplåtspapper. Efter ca 45 minuter är pumpan klar. Jag tog ut den och testade genom att gröpa lite i pumpaköttet. Det ska vara väldigt mosigt. Om det inte är de så är det bara att sätta in den i ugnen lite längre.

När pumpan svalna gröpte jag ur köttet och mosade det i en skål. Det som blev över av moset satte jag i en glasburk i kylen och tanken var att det ska bli pumparisotto nån gång.

Blanda ihop pumpamoset med hälften av mjölet och semolina. Det ska vara en mjuk och elastisk deg, ungefär som trolldeg känns det. Jag hade i allt mjöl, men det beror på hur mycket vatten det är i pumpamoset. Blanda sedan i saltet, vitpepparn och riv lite muskot i. Låt degen vila i 10 minuter.

Rulla sedan små bollar av degen som du trycker till med en gaffel för att få mönster på. Pudra över lie potatismjöl och låt gnocchisarna vila i 10-15 minuter. Koka upp vatten med salt i och lägg i några gnocchisar i taget. När de flyter upp är de klara. Strö över parmesanost och ät genast.

20121116-131023.jpg

Kommentera

