Mäklarfirmor nuförtin (eller har det alltid varit så?)

Standard

Jag vet inte, men har inte mäklarfirmor ändrat sina upplägg på lägenheterna de säljer? Jag har tänkt på det länge. En sak som är tydlig är att för att kunna sälja din lägenhet måste du lägga stora summor på att styla upp din lägenhet. För flera år sedan visade de en serie på, jag tror TV4, där de stylade om lägenheter och hus och sedan såldes de. Man fick vara med och se hur mycket stylingen var värd. Huset/lägenheten värderades innan de startade och sedan efteråt.

Jag förstår inte riktigt hur det är meningen att man ska tänka. Om jag kommer in i en lägenhet som jag vill ha så är det inte möbler och inredning jag tänker på när jag bestämmer mig. Då hade jag nog aldrig kunnat flyta in i en lägenhet här i Tyskland. Jag kommer ihåg när vi kollade på lägenheter på nätet här innan vi kunde gå på någon visning. Det var stökiga hem som inte hade lagt en spänn på att få den att se tjusig ut. Några lägenheter kommer jag speciellt ihåg för att det stod en torkställning med tvätt i vardagsrummet i en, en annan lägenhet hade obäddad säng och en tredje ett berg av disk i köket. Men det är inte deras inredning jag vill ha. Jag vill ha deras lägenhet. Många lägenhetsbilder här i Tyskland är också helt tomma på inredning, möbler och allt för att det inte är någon som bor där längre. Då ser man verkligen hur lägenheten ser ut, men svårt att se hur stor den är för att det inte finns t ex en säng att jämföra med.

Jag hamnade på en blogg idag där det var ett inlägg med en fin lägenhet till salu. Jag tittade lite på bilderna och tyckte att lägenheten var fin. Det var en funkislägenhet och jag gillar fönster i såna lägenheter. Jag klickade mig vidare till mäklarfirman för att titta på alla bilderna. Jag tycker att det är så roligt när de visar bilder av ett stilleben med nån ljusstake och en vas med blommor. Eller en vägg med en fin tavla och en byrå under. Eller vad som helst mer som inte har det minsta med lägenheten att göra. Är det livsstilen det är meningen att jag ska falla för? Att om jag köper just den lägenheten kommer jag också att ha det så fint?
Lägenhetsbild från svensk mäklarfirma:

Bild från tysk lägenhetsförmedlare:

Det är lite skillnad kan jag tycka.

Kommentera

