Jag är verkligen för att laga snabbmat och tomatsoppa är favoriten

Standard

Snabb mat är det bästa som finns. Eller ja, jag älskar att laga mat och kan göra det hela dagarna om det ges tillfälle till det. Men sånt händer ju inte allt för ofta. Men snabbmat då. Vad gör jag? Jo, så här vintertid (ja, det är väl det nu när det är november?) gör jag mest soppor. Och favoriten är nog tomatsoppa.

En burk hela tomater

En näve soltorkade tomater

Några färska tomater

En stor lök

Vitlöksklyftor, så många man vill

Buljong, kanske en-två deciliter

Salt och peppar

Chili eller habanero eller ingen alls om man inte gillar stark mat

Grädde eller creme fraiche

Olja

Jag skalar och hackar löken och vitlöken och fräser den i en soppgryta. När den är sådär mjuk åker hackade soltorkade tomater i en stund och sen häller jag i burktomaterna och buljongen. Sen får den hackade chilin komma i en stund innan de färska tomaterna kommer efter. Sen mixar jag allt med en mixerstav, saltar och pepprar och häller i grädden eller creme fraichen. Jag hackar en mozarellaost och lägger i en skål och häller på soppan. Det var som allt.

Kommentera

