Alltså björnjakt, jag trodde att det var förbjudet

Standard

Jag ser på Nordnytt, ett av de program jag faktiskt får titta på på SVT Play. De intervjuar en man i Jokkmokk som under hela sin uppväxt hört på björnjaktshistorier av sin pappa och farfar eller vad de nu var. Och då är det ju klart att han blir intresserad av detta, menar han. Så det gör han givetvis. Och klagar på att han äger renar och de äts upp av björnen och ojojoj vad han förlorar pengar på det. Ja, men så är det i naturen. Gilla läget liksom.

Förra året fick jag veta  att det är tillåtet att skjuta björn och blev jätteförvånad och irriterad, som jag alltid blir när det gäller jakt. Jag var helt övertygad om att det var som med vargar, att man inte får skjuta dem. (Eller ja, man får väl det nu eller hur det nu blev.) Jag förstår verkligen inte mig på tjusningen med att jaga.  Jag kan förstå lite att man vill göra det för att man äter kött och det är ju faktiskt väldigt ekologiskt att äta ren och älg. Men att skjuta en  björn är ju enbart för nöjes skull. Det är ju inte så att man äter björn. Eller? Jag har en kompis som känner en jägare. Han har skjutit bäver för att göra sig en bäverpäls. Jag blir bara förbannad när jag hör sånt.

När jag var liten var vi på en djurpark, jag kommer inte ihåg vilken det var, men min pappa berättar alltid om den gången då vi var där och han var tvungen att hålla i mig stenhårt för jag var påväg ner till björnungarna. Det var ju nallar! Och det är nallar fortfarande för mig. Och nallar har man inte ihjäl.

2 responses »

  1. Visste du att man jagar lodjur också. Jag trodde fan dom var fridlysta. Men som uppvuxen i en jägarsläkt har jag ätit Björn ett par gånger. Det är bland det godaste köttet jag smakat. Och ska jag äta kött äter jag tusen gånger hellre vilt jagat av bra jägare än djur uppvuxna på en lortig bondgård. Samtidigt tycker jag att jaktr helt vansinnigt.

    Och bäverjakt är sjukt vanligt i Dalarna. Helt bisarrt.

    • Lodjur? Jag förstår inte. Inte heller bäverjakten. Men det var i typ Värmland eller Dalarna han var och jagade till sin päls.

      Och jag förstår precis vad du menar med att äta vilda djur framför bondgårdsdjur. När jag var lite åt vi bara ren som vi köpte av vår samekontakt i Norrland.

Kommentera

