Fika Fairtrade idag och strunta i det resten av alla dagar?

Standard

Jag läser hos Underbara Clara att Fairtrade har en utmaning till svenska folket att fika Faitradefika idag. Det är ju jättebra. Men jag blir så trött på sånt. Är det då ok att man struntar i det resten av året? Jag tycker att det är bra, men samtidigt inte att det är ok att företag som det jag arbetade på innan struntar i det resten av året och fortsätter att köpa in det icke fairtradade kaffet. Och skapa ett jippo över att ”vi minsann har en Fairtrade dag varje år”. Och? Det spelar ju egentligen ingen roll om du resten av året skiter i det.

Missförstå mig rätt, jag tycker att det är bra. Men varför inte göra det varje dag? Vi köper mestadels ekologiska och fairtade produkter. Vi handlar grönsaker från marknader med lokalproducerade produkter. I den mån det finns. Och varje gång vi handlar. Fast det är ju skillnaden mellan Sverige och Tyskland; det är ju så mycket billigare med mat. Och ekologisk mat är inte märkbart dyrare än annan icke ekologisk mat. Men handla ekologiskt och fairtrade varje gång istället.

Och fika Fairtrade den 18 oktober.

 

6 responses »

  1. Blev glatt överraskad när jag var i Berlin och upptäckte att ekologiskt och fairtrade var så prisvärt. Och lätt att få tag på. Så fick det gärna va även här hemma i Sverige.

  2. Jag kan bara hålla med, men samtidigt är det väl precis som earth hour eller menlösa barns dag (har glömt vad de döpte om det till) ett sätt att väcka lite uppmärksamhet för att få folk att tänka på det även lite mer till vardags. Önskar att krav- och fairtrade kunde vara lite billigare även här, jag köper det så ofta jag kan men ibland blir det bara en gastkramande skillnad i pris som får även mig att falla…

    • Absolut, helt rätt. Det är bra med uppmärksamheten, men jag tycker att det blir lite jippo över att göra det en gång per år bara. Som med Earth Hour, jättebra men tänk på att inte slösa med energin resten av året också. Eller som med alla andra dagar egentligen. Det är lite USA-jippo över allt nuförtiden tycker jag. Och det är lite tråkigt.

      Jag tycker också att prisskillnaderna mellan fairtade och ekologiskt och icke fairtrade och ekologiskt är helt galet i Sverige. Det känns så bra att bo i ett land där åtminstone maten är billig och att jag kan bidra till att inte köpa mat som jag inte vill, som icke ekologiskt och icke fairtrade.

  3. ungefär som att folk stormar över eskilstuna zoo-skandalen men gladeligen äter kött varje dag. eller likear facebooksidor som ”stoppa hungern” och sen tänker att dom gjort sitt. eller earth our. osvosvosv. 😦

Kommentera

