När det bara regnar

Standard

När det bara regnar är det helt ok att bara sitta inne och läsa på om vad det är jag aldrig någonsin mer kommer att utsätta min kropp för. Jösses, jag blir helt matt. Hårfärger till exempel, alltså det innehåller ju extremt mycket allergiframkallande ämnen. Och sedan 2011 måste hårfärg märkas med varningstriangel och att produkten inte är avsedd för personer under 16 år. Förut innehöll hårfärg ämnen som kan skada DNA, men det är numera förbjudet. Fast det forskas på om de trots allt kan innehålla de ämnena. Och i Danmark avråds gravida kvinnor att färga håret vilket de i Sverige inte görs. Det heter att hårfärg ”ska vara säkert att använda vid graviditet”. Jojo, jag säger då det. Jag är glad att jag slutat färga håret med hårfärg och bara använder hennafärg som är ekologisk och bara innehåller vegetabiliska sämnen som inte är skadliga för mig, miljön eller mina kommande barnbarn.

Jag färgade håret med henna i förrgår och det var verkligen både behövligt och bra för håret. Jag hade inte tvättat håret på några dagar och hennan var som en hårtvätt. Mitt hår har blivit mycket tjockare sedan jag slutade med schampo men det är väldigt torrt i topparna. Egentligen behöver jag nog klippa mig, men att hitta en frisör i Berlin tänker jag verkligen inte ge mig in på. Så jag ska klippa mig själv. Nån dag.

Men tills dess sitter jag kvar i fåtöljen hos svärföräldrarna och läser och förfasas över allt skräp som finns i våra skönhetsprodukter.

20121005-130535.jpg

Källa: Badskumt av Katarina Johansson

Kommentera

