Helg i Hamburg

Standard

I fredags vid lunch åkte vi iväg till Hamburg. M har en kompis som flyttat dit i somras som nu firade en kombinerad inflyttnings- och födelsedagsfest. Jag har bara varit i Hamburg en gång och det var förra året på påsken då vi varit hos M’s föräldrar och var påväg till Kiel för att ta färjan till Sverige igen. Vi hade tre timmar på oss och vi åkte till Reeperbahn och hamnen där vi åt en mjukglass och satt och tittade på folk. Sen åkte vi tillbaka till Hauptbahnhof och åkte hem till Sverige. Jag kan inte säga att jag fick någon känsla för hur staden är alls förutom att det verkade vara mycket vatten och båtar.

Bildlån

Denna gång var vi faktiskt på samma ställe, men lite längre tid så vi kunde ta en båt och åka runt lite och sen hoppade vi av och gick massor av trappor upp och tittade på utsikten. Sen promenerade vi i det strålande höstvädret till den bästa fiskrestaurangen för att äta Fischbrötchen och dricka en öl. Perfekt höstlördag tycker jag nog att det var.

På fredagen när vi kom fram satt vi på kompisens balkong och pratade (ja, jag pratade på tyska hela långa kvällen) och sen bjöd de på nudlar och en fantastiskt god tomatsås med champinjoner. Och så drack vi öl och rom och cola Och rökte alldeles för mycket.

Jag tycker att en av de svårare sakerna med att umgås med M’s kompisar är att jag kan inte vara med i samtalen lika bra som på svenska. Det var en stor feministiskt diskussion med monogami och polygami inblandat i det hela och jag kunde inte uttrycka mig så att jag skulle bli förstådd. Så jag lät helt enkelt bli. Och pepprade M med mina argument på tåget hem på lördagen istället. Jag längtar tills jag kan språket ordentligt. Verkligen.

Hursomhaver så var det en bra resa med alldeles för mycket alkohol och cigaretter och alldeles för lite sömn. Men nu är det söndag och jag har sovit ut och ska snart iväg till en biomarknad där jag har höga förväntningar om att få se djur. Klappa på en lite häst eller gris eller får hade gjort min dag.

Jag återkommer. Tschüss!

Och nej, jag har inte tagit en endaste lien bild i Hamburg.

Kommentera

