Dag fyra efter hårtvätt med bara vatten

Standard

Dag fyra i projekt: Sluta tvätta håret med skräpiga produkter.

Jag tvättade håret idag. Det är skönt att borsta ut håret innan jag hoppar in i duschen och jag ser verkligen att hårbottens fett sprids ut över resten av håret. Det som är svårt är att verkligen få tvättat överallt. Jag har nog inte riktigt fått in snitsen ännu för när jag är klar och det har torkat lite så känner jag att underhåret på bakhuvudet är lite flottigt. Jag försöker verkligen att massera hela huvudet, men det lyckas tydligen inte just där. Jag får ta till en annan teknik nästa gång.

Men än så länge är jag jättenöjd över att jag börjat med detta. Förstå vad jag kommer att spara pengar när jag inte behöver köpa schampo och balsam och inpackningar. Och hur ekologiskt är det inte att bara använda vatten? Nog för att vattenmängden är mer vid sån här hårtvätt och M är lite sparsam av sig och tycker inte om att jag duschar länge och varmt och att jag dessutom nu har vattnet rinnande när jag står där. Men jag har övertygat honom om att vi på sikt sparar pengar på vattnet eftersom att jag inte kommer att behöva tvätta håret så ofta sen.

Att jag inte behöver tvätta håret så ofta märker jag redan på luggen. Jag måste ju tvätta den varje dag för annars blir den så fettig. Men igår tvättade jag luggen med bara vatten, rinnande under duschen och på kvällen var den precis som om jag hade tvättat den med schampo. Och idag när jag borstade håret märkte jag att det inte var lika fettigt i luggen som i övriga håret.

Så hur ser det då ut undrar man sig. Jo, mycket fluffigare än vanligt. Lite rödare än vanligt. Och lite tjockare än vanligt. Win!

20120918-114302.jpg

4 responses »

Kommentera

