Skräpiga skönhetsprodukter

Standard

Jag läser just nu en bok av Katarina Johansson, dokumentärfilmare och miljöjournalist, som heter Badskumt. Den handlar om allt skräp vi dagligen använder på våra kroppar. Och jag visste redan det, men det är ju helt vansinnigt. Helt ofattbart.

Vad sägs om att det är förbjudet att använda zinkpyriton på båtbottnar (det förhindrar att det växer ogräs på båten) för att det är mycket giftigt för vattenlevande organismer. Men det är helt ok att använda det som konserveringsmedel i smink.

Eller att PEG-ämnen, som används som mjukgörande och rengörande, kan vara cancerframkallande då det utvinns ur cancerframkallande ämnen i tunga, kemiska pricesser. Det fanns i flera produkter i mitt badrumsskåp.

Ftalater gör så att parfymen stannar längre på huden och att krämerna tränger in bättre. Superbra! Men det kan åstadkomma hormonella bekymmer hos främst pojkfoster. Det finns också i plastleksaker, plastgolv och andra plastprodukter. Eller ja, det är förbjudet sedan 2004 i EU, men kan gömma sig i ämnet parfym i produkten.

Jag rensade ut i badrumsskåpet och hittade det här som inte längre få bo kvar hemma hos mig:

20120915-120149.jpg

(Och då har jag ju givetvis använt boken som källa till inlägget)

Kommentera

