Fas två i att tvätta håret med bara vatten

Standard

Idag har jag gått vidare in i fas två i mitt projekt att inte tvätta håret med några produkter. Vilket, som synes här, var en bra idé.

Jag kan så här långt konstatera:

1. Håret känns precis som efter en vanlig hårtvätt med schampo och balsam. vilket är lite konstigt egentligen eftersom att jag ändå bara är inne på min tredje dag i processen.

2. Att sätta olja i topparna var kanske inte den bästa idén jag kläckt. Det var verkligen superbra för se kruttorra topparna. Det var dock betydligt sämre för det övriga, inte alls torra håret som fick lite olja på sig. I de icketorra håren var det som, ja olja och fett. Inte särskilt skönt ioch inte särskilt snyggt. Jag gick med uppsatt hår hela dagen igår alltså.

Jag är lite otålig av mig och vill att saker och ting ska gå snabbt i förändringar. (Om det måste till en förändring vill säga. Jag är inte mycket för såna heller.) så jag har helt sonika struntat i att fasa ut hårtvätten och tvätta det mer och mer sällan som det tipsas om. Man kunde göra lite som man själv ville och det tog jag fasta på och hoppade således in på att tvätta håret med bara vatten på en gång. Chocka håret är min paroll. Vi får se hur det går.

Så hur gjorde jag då? Jo, jag stod länge och väl och borstade ut håret innan jag hoppade in under duschen. Det är för att frigöra fettet från hårbotten och sprida ut det över håret. Det hindrar uttorkning och gör att hårbotten blir lättare att få ren.

Efter det stod jag under duschen och masserade och masserade hårbotten tills jag fick ont i fingrarna. Då tänkte jag att det nog fick vara klart.

Sen låter jag som vanligt håret självtorka för om jag inte gör det blir set platt och konstigt. Och här är jag nu, med fuktigt hår som känns precis som efter en schampotvätt. Och jag är så här långt nöjd och belåten. Toppen!

Här kan du läsa vidare om att tvätta håret med bara vatten. Det står superbra och utförligare än ovan.

One response »

Kommentera

