Huvudbry

Standard

Jag kände igår kväll att jag började få ont i huvudet och tänkte inte så mycket mer på det än att jag gick och lade mig. Men i morse hade jag fortfarande ont. När jag kom in i vardagsrummet kom jag på vad det berodde på. Vi tvättade igår. Och här i det här landet använder man bara tvättmedel som luktar GRYMT mycket tvättmedel. Jag hade alltid haft svårt för folk som stinker tvättmedel eller mjukmedel ännu värre. Inte att det inte ska lukta fräscht och nytvättat, för det finns ingen bättre lukt än det.

Men den där starka, äckliga, tvättmedelslukten den förstår jag mig inte på. Köpa nytt som inte luktar? Jo, för all del det skulle jag ju kunna. Om det fanns vill säga. Jag har hittat ekologiskt, luktfritt på ekoaffären för jag försöker att köpa så mycket ekologiskt som det bara går. Men det tvättmedlet kostar 15 EUR. Alltså, nej det betalar jag inte för tvättmedel. Tvättnötter kanske jag kan köpa då? Ja, om de skulle tvätta rent. Jag har testat och det funkar bara på kläder som inte är smutsiga och bara lite använda. Som jag undviker att tvätta för att det bara är onödigt.

Jag har nu lyckats övertala M om att vi ska importera Neutral tvättmedel från Sverige. Så nästa besök kommer att få ta med sig två förpackningar av det luktfria tvättmedlet. Nog för att det ändå kommer att lukta lite äckeltvättmedel om kläderna eftersom att vi inte har någon tvättmaskin ännu och måste tvätta i tvättomat. Där de använder äckeltvättmedel som stinker. Och det som är spännande är att man får gratis tvättmedel till maskinerna. Till en liten maskin som tar 3.5 kilo får man 5 dl tvättmedel. Alltså fem deciliter, ja. Som de som tvättar där snällt häller ner i tvättmaskinen. Jag försöker att inte kräkas av äckel när jag ser sånt.

4 responses »

  1. Åh, äntligen har jag hittat dig igen! Så glad jag blev när jag såg din kommentar.

    Jag ska inte flytta så långt. Jag ska bo kvar i samma hus, men flytta ner en trappa. Bilder kommer när jag har flyttat. Jag har svårt att lämna det där gamla huset. Det är mysigt. Och den där innergården. Mitt i stan. Det är svårslaget.

    • Åh, hej!! Jag såg just att jag hade två skräppostkommentarer och där hade du hamnat av någon anledning 🙂 Det ska bli jättekul att se nya lägenheten och jag förstår att du inte vill lämna huset. Det verkar jättemysigt.

    • Justdet, Persil var det enda tvättmedlet som inte luktade genom påsen. Men jag är otroligt (över)känslig mot dofter så jag känner allt att det luktar. Inte lika äckligt som tvättomattvättmedlet men lite för mycket ändå.

Kommentera

