Flyttfågelflytt

Standard

För någon dag sedan undrade jag lite över det här med flyttfåglar. Eftersom att jag nu inte bor i Sverige och det är lite varmare klimat här undrade jag om fåglarna flyttade när det var en bestämd tidpunkt eller om de flyttade när det blev kallt om fjädrarna. Så jag kollade upp det och det visar sig att flyttfåglar är ena smarta rackare. De känner på sig när de ska flytta för att det blir kallare, alltså om det skulle vara en mycket varm höst/vinter skulle de alltså stanna kvar. Vilket innebär att vi kommer att få mindre flyttfåglar eftersom att klimatet är helt fucked up. Eller så är det att klimatet alltid förändras och fåglarna kommer att vilja flytta någon annanstans.

Hursomhelst, fåglarna har en slags inbyggd gps som säger dem var de ska flyga, dit de en gång föddes. Och vissa fåglar kan flyga i veckor utan att landa. Puh…

Jag lärde mig också att förr i tiden trodde man att svalor övervintrade på botten av sjöar!? Alltså, varför skulle just svalor göra det och inte alla fåglar? Och hur kom man på den idén?

Nåja, tack till wikipedia som lär mig saker och ting.

Bildlån

Kommentera

