Rosaprickig necessär och språkfunderingar

Standard

När jag som bäst håller på att lära mig det här nya språket kommer jag hela tiden på saker med svenskan som jag inte förstår och som är ganska ologiska faktiskt. Jag gillar inte ologiska saker. Ta ordet dricka t.ex. och böj det; dricka, drack, druckit. Sen tar vi ordet pricka och böjer det… på inte alls samma sätt. Pricka, prickade, prickat. Varför? Kan någon vänlig lingvist svara på det, tack.

Jag har sytt en prickig necessär när jag upptäckte att min resabortnecessär var trasig i dragkedjan.

Jag hade lite rött tyg med rosa prickar på som ligger till sig för att snart bli en liten kjol. Så hittade jag lite svart tyg när jag städade förra veckan. I samma städveva hittade jag en drös med dragkedjor också. Jag klippte ut två rektanglar av varje tyg.

Sen sicksackade jag rutorna och sydde två veck i varje långsidas hörn på både det svarta fodret och det prickiga yttertyget.

Lite suddigt bild som visar att jag sen sydde ihop de svarta rutorna för sig och de prickiga för sig. Sen lade jag in den svarta påsen i den prickiga med sömmarna mot varandra.

Jag nålade fast dragkedjan mellan inner- och yttertyg och sydde fast.

Hepp hepp!

Kommentera

