Morotssoppa och wok

Standard

Vi hade besök i helgen och igår var M och besöket på sjukhuset för att hälsa på en vän som ligger inne för någon konstig autoimmun sjukdom sedan fem månader tillbaka. Då jag inte har någon större lust att besöka sjukhus stannade jag hemma och lagade mat istället. Jag hade en beställning på morotssoppa och så skulle jag göra en wok också.

Först hackade jag och stekte lök, en vitlöksklyfta och en chili.

Sen skalade jag fyra morötter, eller om det var fem, som jag hackade och kokade i lite vatten och buljong tills de blev mjuka.

Kokosmjölken hällde jag i och så mixade jag allt med och smakade av med salt. Tanken var att det skulle vara ingefära i också så jag hade skalat och hackat en stor bit. Men när jag smakade på soppan så var den så god och jag tyckte inte att det skulle passa med ingefära så jag lät bli det.

Det finns ingen slutbild på på historien, men hur gott ser det ut med en puréad morotssoppa? Den var god kan jag säga istället.

Jag strimlade vitkål som jag wokade först i olja.

Sen hackade jag en lök som fick samsas med vitkålen i woken.

Vi gillar vitlök och chili här så det blev två chilisar och tre vitlöksklyftor, som jag finhackade och wokade.

Grovt strimlade morötter fick också åka med samt den finhackade ingefäran som var tänkt till soppan.

Och eftersom att det igår var svampens dag så hackade jag ner ett gäng champinjoner också.

Vi hade köpt glasnudlar tidigare på dagen så jag kokade ett gäng. Ett tips till glasnudelköpare är att kolla så att det är flera, små knyten av glasnudlar och inte en stor enkilosklump. Ty de är rätt omöjliga att få isär. Jag testade att riva, bryta, klippa och skära. Klippa gick bäst av alla dåliga förslag. Och nu har jag små glasnudelbitar överallt i hela lägenheten. De är som julgransbarr.

Allt wokade jag ihop med lite soya, salt och en stor sked mangochutney. Det finns ingen slutbild på det här heller, men en wok ser inte så upphetsande ut så jag säger bara att det var gott.

Kommentera

